21 juli 2009

Rosa men inte Barbie

Äntligen kan jag visa lite bilder från lilla M:s flickrum. Där är det som sagt rosarandig tapet, men jag verkligen försökt att komma så långt från Barbiestuket som man kan komma genom att använda gamla möbler och undvika nytillverkat i möjligaste mån (självklart har hon moderna leksaker också, men dessa förpassas till Ikeas plastbackar).


.
Jag har sytt vimplar till hennes rum också, av prickiga tyger i rött, rosa och äppelgrönt.
.

.
I fönstret står trähästar på hjul. Den svartvita lekte jag med när jag var liten, den stora vita köpte jag på Tradera förra året. Den lilla beigegröna hittade jag i pappas antikaffär.
.

.
Den här jättesöta lilla skolbänken fick M av sin mormor och morfar. Härligt nött och sliten, kommer absolut inte att målas vit! Det dröjer ju innan hon kan använda den, så än så länge har jag den bara till att förvara barnböcker i.
.


Pallen köpte jag i Moheda för 75 kr, den var redan vitmålad och klar! Klockan hittade jag på en annan loppis där, kostade 40 kr. Kulramen fyndade jag för 5 kr på bakluckeloppis på Värmdö.
.
I rummet har vi också ställt två små vita pinnstolar och en gammal docksäng. Jag letar efter ett litet bord att ha till stolarna och ska sy om ett örngott till docksängspåslakan. Lite pyssel återstår alltså.

11 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Urfina loppisfynd, det är verkligen mysigt med nytt versus gammalt!

kram Mia

Kamomilla sa...

Lyckans lilla fröken! Härligt rum!! Så söta de gamla leksakerna...

StrandviksVillan sa...

Vilket sött och charmigt rum!
Fint med färgklickarna och att blanda nytt och gammalt.
Jag får inte till det i mina barns rum som jag skulle vilja...
Ska få en sån där skolbänk av mina föräldrar om jag vill ha den, men den är dubbel så den tar rätt mycket rum. Funderar på saken än...

Ha det så bra!

Marie/Mison sa...

Hur fint som helst. Slutet börjar närma sig för piffet med min bönas rum också. Forhoppningsvis kommer tygen jag beställt imorgon, och sen gäller det bara att mamma (=jag) får tid att sy. Har gjort canvastavlor idag, men eftersom de ännu inte har något hänge så ligger de kvar på scrapbordet.

Sanna sa...

Så fint!!Det ser jätte mysigt ut!Jag gillar kombinationen gammalt och nytt.
Kram Sanna

Ardisia sa...

Oj vad fint! Får mig skämmas över Hannes sovrum som jag trodde hade fixat färdigt i helgen :) Har inte ens närheten lika fin som din dotters rum!

Kram Ardisia

Liten Bod sa...

VARFÖR fanns det inte bloggar när mina barn var små... snyft! Jag tror att jag får skaffa mig en lekstuga åt mig själv :) Jag kan inte låta bli att hamstra gamla saker i barnstorlek på loppisar. Det vet inte gubben om :) Som tur är tar de ju inte så mycket plats... Jättefint blev rummet, och vilka fina loppisfynd du gjorde! Kram, Tina

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad fint du gjort i hennes rum!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Fröken Fräken sa...

Ett jättefint rum! Och inte alls för gulligt och barbieaktigt, utan bara fint! Såg en gunghäst i samma stil som den största av hästarna på Återvinningen idag. Fast någon hade monterat bort den riktiga sitsen och satt dit någon form av modifierad campingstol... hur fult var inte det??

Ja, inte kan man få för många lådor. Eller ramar för den delen, intalar jag mig efter dagens köp i den större skalan... guldfärgad var den också, viket jag ju inte alls brukar gilla, men den var gammal och matt och helt enkelt jättehärlig!

Jomen, man ska hålla fast vid den ålder som känns bra. Om det är 23 eller något annat.. ;-) Inte känner jag mig så gammal som jag kanske borde känna mig? Äh, ålder är bara något som de envisas med att trycka i passet! Tack för gratulationerna!!

Anonym sa...

Jättefint flickrum. Härligt med den gamla slitna skolbänken. Ha en skön kväll! Kram Sofia

Kullan Pullan sa...

Vilka underbara pållar, såå himla fina.

Kram Paula