20 juli 2009

Maratonloppis

Igår var jag och lillasyster på loppis i nio timmar. Jag hinner ju nästan aldrig med några loppisar nu för tiden, så att få ägna en hel dag åt att åka runt och leta saker var en väldig lyx. Vi började med Östregårds i Moheda, fortsatte sedan med två andra loppisar längs samma väg och tog sedan Brottsahemmet utanför Lammhult. Vi avslutade med besök i pappas nyöppnade lilla antikbod i Vrigstad.



Bleckplåt är mitt nya favoritmaterial. En fyrkantig box och julgransljushållare hittade jag hos pappa. Halvlitersmåttet hos Brottsahemmet för 60 kr. I bakgrunden två gamla bakformar för 10 kr/st.

.
Jag hittade två grovvävda linnehanddukar med blå ränder för 40 kr/st, jag tyckte de påminde lite om gamla mjölsäckar så jag köpte dem för att sy kuddar till soffan av dem.
.
.
Den här blåturkosa stolen i slitet skick blev jag helt kär i. När jag kom hem tyckte jag mest att den var väldigt... BLÅ. Jag har inget annat i denna färg hemma, men tycker det är så snyggt hos andra. Är inte säker på om den passar in här hemma. Jag hade tänkt den till skrivbordet i lekrummet, men vi får som sagt se. Jag hittade också trärullar att linda spets på. Jag tror det är till gamla spinnrockar och egentligen inte riktiga trådrullar, men för 10 kr/st så kunde jag inte motstå dem. Knoppbrädan hittades hos pappa.
.

.
Inspirerad av Carina med bloggen Made in Persbo så handlade jag gamla glas på Östregårds. Jag gillar att ha värmeljus i dem och använder dem faktiskt inte till dryck.
.
Alla affärerna vi besökte har öppet på söndagar. Pappas affär Patina Antikviteter hittar ni på Växjövägen 1 i Vrigstad och där är det öppet kl 10-17 varje söndag, här finns kontaktuppgifter. Om Moheda blivit en loppisby så är Vrigstad en antikby där det ligger fem antikaffärer vid det här laget. Räkna alltså inte med att loppispriser råder i Vrigstad. Men standarden på grejor är betydligt högre i Vrigstad än i Moheda. Annars kan jag rekommendera att köra från Lammhult på slingriga vägar ut i mörkaste smålandsskogen för att komma till Brottsahemmet. Mycket fina saker och bra prisläge. Östregårds tyckte jag faktiskt hade tappat lite av fyndfaktor. Dels var priserna mycket högre nu än när jag var där sist och det var inte lika mycket roliga grejor (och då var vi ändå där precis när det öppnade).
.
I nästa inlägg får ni se M:s rum!

12 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Ojoj! Nio timmar! Jag vet inte om jag ska bli lyrisk eller svimfärdig ;-)
Jag tror att bleckplåt ska bli min nya favorit också, det var så charmerande saker som du fyndat.. och knoppbräda!! Varför ska det vara så omöjligt att få tag i en sådan här? Har alla eldats upp eller ska man börja efterlysa en sådan?

Ja, det är inte lätt det där att föra in en färg som märks. Jag har ju försökt mig på rosa, utan framgång, men blått och rönt är mer mina färger. Jag tycker att det är svårt att ta in bara ett föremål i en "avvikande" färg och få det att kännas rätt. Stolen tycker jag helt klart att du ska behålla och så se om du kan hitta något annat i en liknande färg att också ta in i rummet.

Jo, Åhlens har många fina randiga tyger, däribland en i beige och brunt. Mitt nästa projekt är att sy kuddar i ett grönt och vittrandigt tyg från sagda varuhus.

Börjelundskan sa...

Hej Kristin!

Oj oj oj vilka underbara fynd du har gjort,.....Skulle vilja ha allt ihop själv *fniss* Tänk vilka skatter man kan hitta ute i vårt avlånga land. Det kliar verkligen i loppisnerven när man ser så mycke fint.

Jag blev lite nyfiken på det där stället "Brottsahemmet" som du nämnde i inlägget. Jag har varit i lammhult, så dit hittar jag, men skulle bli jätteglad om du vill ge mig lite närmare vägbeskrivning till Brottsahemmets loppis.

Ha det gott Kraam Cin

Kamomilla sa...

9 timmar? Det var inte illa det! men så har du kommit hem med fina saker också. Härligt grova verkar de där handdukarna vara, blir säkert jättefina kuddar.

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilken härlig dag och kan du tänka dig jag har åkte genom Lammhult och Vrigstad idag....dock fann jag bara en enda antikhandel under hela min resa från Jönköpng och ner ;o)Vilka underbara fynd du gjort!
Kramis/LenaS

Hem och Lycka sa...

Vilka fina loppisfynd du gjort! Den blå färgen var riktigt härlig.

kram Mia

Lilla huset på prärien sa...

Åh vilken trevlig tripp ni har haft! Den skulle jag gärna göra om. Jag skriver upp dina tips eller hör av mig när det är dags för en tur *ler*

Fina saker du har fyndat!

Kram Jenny

Tulipa sa...

Hej!
Nio timmar låter bra!
Jag försvinner lätt in i en annan värld när jag jagar gamla saker, det är bara sååå kul!
Har aldrig varit till Moheda och blir inte så sugen efter ditt omdöme..., så spar jag mig den resan..!
Väldigt fina saker!
Jag instämmer i det där med att föra in en annan färg. Det är svårt! Man ser hos andra och blir inspirerad och vill gärna försöka, men väl på plats så vill det inte smälta in och känns inte som ens grej riktigt...
Just nu står en milt grön pall i hallen, vi får se om den kan smälta in. Jag ger den ett försök på obestämd tid, men kläs om ska den i alla fall...

Kram Mariette

Lantliv sa...

Håller med dig om Östregård...kände samma sak...Brottsahemmet har jag varit en del...där hittar man alltid något...till deras nackdel är vägen dit...lång och slingrig. Vrigstad ja har blivit intressant...har inte varit hos din far än....den äldsta antikaffären gillar jag men ack så dyrt..även deras simplare saker...Erikshjälpen fyndar jag ibland...
Ha de gott,
kram Anne-Lee

Made in Persbo...Carina sa...

Hallooo!
Hi, hi...så roligt att jag kunnat inspirera till lite glasfynd!
Det lät ju som en trevlig loppisdag. Jag var på loppis idag också efter att ha besökt Vita Ranunkler Marie. Det loppisstället ska lägga igen så de hade rea och det var tur det för deras ordinariepriser var MYCKET dyrare än på Östregård så då blir jag ju givetvis jättenyfiken på Brottsahemmet du skrev om. Hur billigt ska det inte ha vart där då?!! Synd man bor så långt från de djupaste Smålandsskogarna.

Ha det gott!
Kram, Carina

Karin Lindström sa...

Jösses Kristin, vilken härlig dag. Påminner om min runda med åtta loppisar i våras. Det var många fina saker du hittat också!

Vet du att min mejl krånglar. Jag hoppas komma åt den senare idag eller imorgon. Jag återkommer så fort det fungerar igen.

Ha det så bra!

Många kramar

Karin

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Jag är nyfiken och måste få fråga var du bor! Själv är jag uppvuxen kring trakten av Vrigstad, Stockaryd, men bor numera i Vimmerby.

Kram Emma

Mollys Hus sa...

Tack för jättebra tips! Vi har pratat så länge om att åka ner till Moheda så nu måste det bli av och oxå ta en tur till Vrigstad och din pappa :)