12 augusti 2011

Krusbärsmarmelad

Det blev två omgångar krusbärsmarmelad av alla bär jag plockade i söndags. Den första med vanilj och rivet citronskal i, den andra med portvin. Citronen gav en fin syrlighet. Portvin brukar jag ha i marmelad som behöver lite vacker röd färg i sig, som t ex rabarbermarmelad, och det är alltid gott - kanske lite mer "vuxensmak" än varianten med citron.

Enklaste sättet att koka sylt och marmelad, och det enda sättet jag gör på numera, är att använda syltsocker. Till krusbären tog jag 650 g bär och 500 g syltsocker. Häll först bären i en vid kastrull och låt koka i 8 minuter. Häll sedan över socker och låt koka upp och koka i 8 minuter till. Smaksättningarna hade jag i sist (1 tsk vaniljsocker + rivet skal och saft av 1 citron respektive 1 dl portvin men det kan ju anpassas efter tycke och smak!). Häll sedan upp på väl rengjorda burkar och förslut genast.

Kursbärsmarmelad med vanilj och citron och till det en fin etikett.
Äkta home made!!!

3 kommentarer:

Coolaannna sa...

Det ser fantastiskt gott ut!

Måste prova detta. Sedan ser man ju med ögat och kortet är härligt och inbjudande!

Tack för inspirationen!

Kram Anna

Johanna Stålros sa...

Gud så gott, kan inte jag få köpa den av dig;) hihi vill ha nu....Trevlig helg. Kram Johanna

Rose Garden Malevik sa...

Hej Kristin
Ser supergott ut :)¨
nu startar partysäsongen.....
så missa inte

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

VÄLKOMMEN :)
Håkan