21 augusti 2011

Pinfärskt

Dagens lunch: egenodlat! Vilken lycka det är att gå ut i köksträdgården och plocka in lite att äta! Här är det dill, rödbetor och potatis. I skogen hittade vi några kantareller och taggsvampar. Nästa år ska jag komma igång med mitt köksland mycket tidigare, så att vi kan få skörda tidigare. Nu i dessa bistra ekonomiska tider har man ju ändå en vinstgivande bank, tänk vilken avkastning man får på potatis, sätt en - plocka upp tio! Eller tänk på räntan från rödbetorna - vad de växer från litet frö till färdig beta! Utdelningen på dillen är inte heller illa. Först en massa dill att ha till potatis, omeletter och i sallader, och sedan krondill till kräftor!

4 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Åhh vilka godsaker- blir ju en lyx lunch vet ja. Kram Johanna

Norrfrids Eija sa...

Har samma planer inför nästa säsong, börja tidigare, gräva och fixa kanter och staket i höst så det bara är att så sen. Och då har vi heller inget hus att skrapa! Guuuud så mycket tid vi kommer ha över till annat pyssel på ägorna!
Plockade lunchen från trädgården även jag! Härliga tider!
Eija

STENLYCKA sa...

Det ser så härligt ut med egenodlat. Jag fick bara ned dillfrön i min pallkrage i våras men jag har haft gott om dill hela sommaren.Nästa år får jag bättra mig och också så lite annat, bl.a ringblommor, gillar doften.Din bukett var så vacker i förra inlägget!
Önskar dig en fin arbetsvecka!
Kram Raina

Kamomilla sa...

Du har så rätt så! Kika in hos mig, jag fixade kantarellsmör- såå gott på en macka!!